Evira » Elintarvikkeet » Elintarviketietoa » Akryyliamidi

Akryyliamidi

Haittavaikutukset terveydelle?

Akryyliamidi (C3H5NO) on hajutonta ja väritöntä tai valkoista kiteistä ainetta.

Kansainvälinen syöväntutkimuslaitos (IARC) on arvioinut koe-eläintutkimusten perusteella akryyliamidin todennäköisesti ihmisessä syöpää aiheuttavaksi aineeksi. Sosiaali- ja terveysministeriön vaarallisten aineiden luettelossa akryyliamidi luokitellaan ryhmään 2 kuuluvaksi syöpää aiheuttavaksi aineeksi. Ryhmän 2 aineita ei saa käyttää yleiseen kulutukseen myytäviksi tarkoitetuissa kemikaaleissa.

Akryyliamidi elintarvikkeissa?

Tukholman yliopistossa tehdyn selvityksen mukaan useissa tavallisissa ruoka-aineissa voi kypsennyksen yhteydessä syntyä akryyliamidia. Ruotsin elintarvikevirasto tiedotti tutkimustuloksista 24.4.2002.

Akryyliamidia syntyi, kun hiilihydraattipitoisia elintarvikkeita kuumennettiin, friteerattiin, paistettiin ja grillattiin. Ruuan keittäminen ei aiheuttanut akryyliamidin muodostumista eikä sitä havaittu olevan raaoissa elintarvikkeissa. Akryyliamidin muodostumisen epäillään olevan yhteydessä lämpötilaan eli mitä kuumemmassa lämpötilassa ruoka valmistetaan, sitä enemmän yhdistettä muodostuu. Miten akryyliamidia muodostui, jäi kuitenkin vielä epäselväksi.

Suurimpia pitoisuuksia akryyliamidia löydettiin perunalastuista ja ranskalaisista perunoista. Myös leivistä, kekseistä ja pikkuleivistä sekä joistakin ryyneistä oli löydetty korkeita määriä akryyliamidia.

Eläinkokeista saatujen tulosten perusteella pienin akryyliamidiannos, joka näyttää lisäävän syöpäkasvainten muodostumista, on 2 mg/kg/vrk. Ruotsalaistutkimusten mukaan ruotsalaiset saavat akryyliamidia ravinnostaan keskimäärin 35-40 mg/vrk. Eniten akryyliamidia saadaan perunatuotteista ja seuraavaksi eniten leivästä. Myös tupakka on merkittävä akryyliamidien lähde.

Monipuolinen ruokavalio on turvallisin

Ravitsemussuositusten mukainen ruokavalio, joka on monipuolinen, vaihteleva ja kohtuullinen takaa parhaiten ja turvallisesti kaikkien tärkeiden ravintoaineiden saannin. Runsaskuituisia ruokia, kuten viljavalmisteita, kasviksia, marjoja ja hedelmiä, kannattaa nauttia runsaasti. Maitovalmisteita sopivasti, lihaa vähärasvaisena, rasvoja niukasti ja sokereita ja suolaa säästeliäästi. Ruoka on hyvä kypsentää hitaasti hauduttaen, käristämistä on hyvä välttää.

Lisää aiheesta palvelussamme