Syö öljykasvien siemeniä vaihtelevasti ja kohtuullisesti

30.5.2017 12:30

Elintarviketurvallisuusvirasto Eviran tutkimuksen mukaan öljykasvien siemenet ovat hyviä tyydyttymättömän rasvan ja kuidun lähteitä. Siemeniä on kuitenkin hyvä syödä turvallisen käytön ohjeiden mukaisesti, koska niissä on paljon energiaa ja niihin voi kertyä raskasmetalleja, erityisesti nikkeliä ja kadmiumia. Sen sijaan lyijyä ja elohopeaa siemenistä löytyi vain vähäisiä määriä.

”Öljykasvien siementen käyttö osana monipuolista ruokavaliota täydentää tärkeiden ja terveyden edistämisen kannalta keskeisten ravintoaineiden saantia. Siemenissä on runsaasti monityydyttymättömiä rasvahappoja ja ravintokuitua. Korkean energiasisältönsä vuoksi niitä on kuitenkin käytettävä ennen kaikkea vaihtelevasti ja kohtuudella”, toteaa pääsihteeri Arja Lyytikäinen Valtion ravitsemusneuvottelukunnasta.

”Koska joillakin öljykasveilla on ominaisuus kerätä siemeniinsä maaperän raskasmetalleja, on ohje vaihtelevasta ja kohtuullisesta käytöstä tarpeen myös tältä osin”, jatkaa ylitarkastaja Marika Jestoi Eviran elintarvikkeiden koostumusjaostosta.

Eviran ja kunnallisten elintarvikevalvontaviranomaisten toteuttamassa hankkeessa tutkittiin Suomessa markkinoilla olevien öljykasvien siementen ravitsemuksellista koostumusta ja raskasmetallipitoisuuksia.

Enintään pari ruokalusikallista päivässä, siemenlajeja vaihdellen

Eviran antamien turvallisen käytön ohjeiden mukaan aikuisten tulisi käyttää öljykasvien siemeniä enintään kaksi ruokalusikallista päivässä, siemenlajeja vaihdellen. Raskaana olevien ja imettävien ei tulisi käyttää öljykasvien siemeniä, mutta pienet määrät siemeniä esimerkiksi leivissä eivät ole haitaksi.

Imeväisikäisten ruoissa öljykasvien siemeniä ei tule käyttää. 1­-6-vuotiailla suositeltu käyttömäärä on enintään yksi ruokalusikallinen päivässä siemenlajeja vaihdellen. Nikkeliallergikkojen on syytä keskustella öljykasvien siementen käytöstä terveydenhuollon ammattilaisten, esimerkiksi ravitsemusterapeutin kanssa.

”Öljykasvien siemeniä koskevia turvallisen käytön ohjeita on syytä noudattaa ja tarvittaessa huomioida määrä, joka kertyy esimerkiksi salaatin lisäkekäytöstä tai siemenleipien syömisestä. Vaihtelevuutta on helppo toteuttaa esimerkiksi käyttämällä valmiita siemensekoituksia”, ohjeistaa Arja Lyytikäinen.

Kansallisten ravitsemussuositusten mukaan pähkinöitä, manteleita ja siemeniä voi nauttia lajeja vaihdellen noin 30 grammaa päivässä eli noin kourallinen. Leikki-ikäiselle sopiva annos on noin puolet aikuisen annoksesta.

Lue lisää:
Öljykasvien siementen kartoitus- ja valvontahanke
Usein kysyttyä öljykasvien siemenistä

Lisätietoja: 
pääsihteeri Arja Lyytikäinen, Valtion ravitsemusneuvottelukunta, p. 050 409 9860 (öljysiemenien turvallinen käyttö)
erikoistutkija Eija-Riitta Venäläinen, Laboratoriopalvelut, p. 050 434 8378 (raskasmetallitutkimukset)

 

Aihealueet: