Tietoa hygieniapassista selkosuomeksi

Elintarvikealalla työhön kuuluu, että työntekijä osaa käsitellä elintarvikkeita
turvallisesti.  Työntekijä osoittaa osaamisensa hygieniapassilla. Suomalainen
elintarvikealan hygieniapassi on luotu edistämään elintarviketurvallisuutta.

Kenellä täytyy olla hygieniapassi?

Työntekijällä täytyy olla hygieniapassi, jos hän tekee töitä elintarvikehuoneistossa
ja käsittelee siellä helposti pilaantuvia, pakkaamattomia elintarvikkeita.

Elintarvikehuoneistoja ovat esimerkiksi:

  1. kahvilat, ravintolat ja pikaruokapaikat
  2. elintarvikemyymälät eli kaupat, jotka myyvät ruokaa
  3. suurkeittiöt, leipomot ja tehtaat, jotka valmistavat elintarvikkeita.

Helposti pilaantuvia elintarvikkeita ovat esimerkiksi maito, liha ja kala.

Eviran sivuilla on taulukko töistä, joissa työntekijä tarvitsee hygieniapassin.
Taulukossa on myös töitä, joissa työntekijä ei tarvitse hygieniapassia. Taulukko on
sivulla Pakkaamattoman helposti pilaantuvan elintarvikkeen käsittely.

Eviran hygieniapassi-sivuilla on tietoa

  • hygieniapassista
  • hygieniaosaamisesta
  • hygieniapassin testistä
  • osaamistestaajista
  • elintarvikehygieniasta.

 

Sivulla "Usein kysyttyä" on vastauksia asioihin, joita kysytään usein:

 

Lisätietoja saa Eviran Hygieniapassi Asiakaspalvelusta:

 

Lisää aiheesta: