Juo päivittäin

Vesi

Vesijohtovesi on Suomessa paras juoma tyydyttämään nesteen tarpeesi ja sammuttamaan janosi. Pullotettuja ja muilla tavoin pakattuja vesiä ja kivennäisvesiä voit käyttää, mikäli ne eivät sisällä sokereita ja/tai hampaillesi haitallisia happoja.

Nestemäiset maitovalmisteet

Maitovalmisteet ovat tärkeitä kalsiumin ja eräiden muiden kivennäisaineiden sekä B-vitamiinien lähteitä. Lisäksi useimpiin nestemäisiin maitovalmisteisiin lisätään D-vitamiinia. Rasvatonta tai 1 % rasvaa sisältävää maitoa tai piimää kannattaa juoda noin 5 dl ruoka- tai välipalajuomana. Tähän määrään lasketaan mukaan myös maustamattomat ja vähäsokeriset jogurtit. Rasvaisista, nestemäisistä maitovalmisteista kertyy runsaasti kovaa, tyydyttynyttä rasvaa ruokavalioosi, joten ethän käytä niitä joka päivä.

Maustetut maito- ja jogurttijuomat sekä niitä vastaavat riisi-, soija- ja kaurajuomat sisältävät usein runsaasti sokeria. Käytä niitä siis vain satunnaisesti. Muista myös, että lasten suosimat kaakaojuomat sisältävät runsaasti sokeria.

Rytmiä juomiseen, lipittely kuriin

Juomisessa, kuten syömisessäkin, on hyvä pitää säännöllinen päivittäinen rytmi. Mikäli käytät sokeria ja/tai happoja sisältäviä juomia, ne on parasta nauttia muun syömisen yhteydessä. Näin niitä ei tule käytettyä liian usein. Lisäksi ruoka vähentää happojen haitallisia vaikutuksia. Muista myös pitää annoskoko kohtuullisena. Juo aterioiden ja välipalojen välillä vettä sekä kahvia ja teetä ilman sokeria.

Erityisesti ikääntyneiden riittävästä päivittäisestä juomisesta on syytä huolehtia. Vähän syövän ikääntyneen nesteen, energian ja ravintoaineiden saantia on helpointa lisätä niitä sisältävillä juomilla. Näitä ovat nestemäiset maitovalmisteet, pirtelöt ja täysmehut. Joillekin vanhuksille juomat sellaisenaan eivät maistu. Silloin nestettä voidaan nauttia esim. mehukeittoina, velleinä, keittoruokina ja muina runsaasti nestettä sisältävinä ruokina.