Virvoitusjuomat ja energiajuomat

Sokeripitoiset virvoitusjuomat, mehut ja mehujuomat

Lisättyä sokeria sisältävät virvoitusjuomat, mehut ja mehujuomat eivät kuulu jokapäiväiseen terveelliseen ruokavalioon. Niissä on runsaasti energiaa, happoja ja kolajuomissa myös kofeiinia, mutta niukasti tai ei lainkaan tarpeellisia ravintoaineita.

Sokerittomat kevytjuomat (light-juomat)

Energiaa sisältämättömät virvoitus- ja mehujuomat eli light- tai kevytjuomat ovat suositeltavampia kuin energiaa sisältävät. Niissä lähes kaikissa on kuitenkin hampaille haitallisia happoja ja sen vuoksi niidenkin käyttö on hyvä rajoittaa aterioiden yhteyteen. Kevytjuomista et saa lisäaineita juuri enempää kuin sokeria sisältävistä juomistakaan.

Kolajuomat sisältävät kofeiinia. Siksi niitä ei suositella kofeiiniherkille, raskaana oleville eikä alle 15-vuotiaille.

Energia-, urheilu- ja hyvinvointijuomat

Energia-, urheilu- ja hyvinvointijuomat eivät poikkea paljoakaan vastaavista sokeria sisältävistä tai sokerittomista virvoitusjuomista. Ne eivät sovi janojuomiksi. Energiajuomia ei suositella myöskään kofeiiniherkille, raskaana oleville eikä alle 15-vuotiaille lapsille niiden sisältämän kofeiinin vuoksi. Yhdestä tölkillisestä (0,3 l) energiajuomaa saat saman verran kofeiinia kuin yhdestä kupillisesta kahvia. Urheilujuomista voi olla hyötyä vain pitkäkestoisten urheilusuoritusten aikana ja/tai niiden jälkeen.

Lue lisää energiajuomista: https://www.evira.fi/elintarvikkeet/tietoa-elintarvikkeista/elintarvikeryhmat/energiajuomat/

Alkoholijuomat

Muista kohtuus alkoholijuomien käytössä. Jos otat, on päivittäinen enimmäismäärä naisille 1 annos (noin 12 g etanolia) ja miehille 2 annosta (noin 24 g etanolia). Yksi annos alkoholia on yksi pieni pullo keskiolutta, 12 cl mietoa viiniä tai 4 cl väkevää viinaa. Katso kuinka paljon lasiin kaadat, koska annoksista tulee mittaamatta helposti suositeltua suurempia. Alkoholijuomat sisältävät runsaasti energiaa. Lisäksi viinien, siiderien ja long-drink-juomien sisältämät sokerit ja hapot ovat hampaille haitallisia.

Alkoholia ei suositella lainkaan raskaana oleville, imettäville eikä lapsille ja nuorille.

Ikäihmisille on alkoholin käyttö erityisen haitallista. Koska elimistön nestepitoisuus pienenee ja aineenvaihdunta hidastuu ikääntymisen myötä, myös alkoholin vaikutukset elimistössä voimistuvat. Ikääntyneiden ei tulisi juoda enempää kuin yksi annos alkoholijuomaa päivässä eikä viikoittainen käyttö saisi ylittää seitsemää annosta. Kerralla ei pitäisi juoda enempää kuin kolme annosta.