Liikunta

Liiku päivittäin ainakin puoli tuntia

Säännöllinen liikunta antaa hyvää oloa, elämän iloa ja jaksamista arkeen. Liikunta edistää terveyttä ja parantaa kuntoa. Monipuolista, säännöllistä liikuntaa harrastavilla sydän, keuhkot, lihakset, luusto sekä nivelet vahvistuvat. Samalla peruskunto ja koko olemus kohenee. Liikunta vaikuttaa edullisesti verenpaineeseen, veren rasva- ja sokeriaineenvaihduntaan sekä auttaa pitämään painon kurissa.

Säännöllinen liikunta ja terveellinen ravinto yhdessä vaikuttavat terveyteen merkittävästi. Aikuisten kannattaa liikkua ainakin puoli tuntia päivässä, mutta tätä runsaammasta liikunnasta saadaan lisää terveyshyötyjä. Lasten tulisi liikkua monipuolisesti ainakin tunti päivässä, mielellään useampi.

Lue lisää ajankohtaista tietoa liikunnasta ja sen merkityksestä: Terveysliikunnan suositukset

Lue lisää VRN:n Ravinto ja liikunta tasapainoon esitteestä (pdf).

Säännöllinen ateriarytmi auttaa jaksamaan

Tasapainoisesti ja suositusten mukaisesti koostettu ravitsemus tukee liikuntaharrastuksia ja auttaa jaksamaan. Paljon liikkuvien ravitsemuksen ei tarvitse olla monimutkaista, vaan samat terveellisen ravitsemuksen periaatteet sopivat myös heille. Muun muassa säännöllinen ateriarytmi ja järkevästi koostetut välipalat ovat liikuntaa harrastavan ravitsemuksen kulmakiviä.

Esimerkiksi kasvuiässä olevan ja paljon urheiluharrastusten kanssa toimivan nuoren energiankulutus voi nousta suureksi, jolloin on hyvä huolehtia siitä, että ravintoaineiden ja energiansaanti on riittävää kulutukseen nähden. Lue lisää nuorten ja aikuisten urheilijoiden ravitsemusvalmennuksesta ja erityistarpeista: TEKO - Terve koululainen  sekä Terve Urheilija - Ohjelma.