D-vitamiini

D-vitamiinin ja terveyden välisistä yhteyksistä on runsaasti tietoa tarjolla. Tutkimusten mukaan rasvaliukoisella D-vitamiinilla näyttäisi olevan terveydelle edullisia vaikutuksia eritoten kaatumisten ja luunmurtumien ehkäisyssä. D-vitamiinin puute johtaa lapsilla riisitautiin ja aikuisilla osteomalasiaan.

D-vitamiinia muodostuu iholla maaliskuun ja lokakuun välisenä aikana, kesäkuukausina eniten. D-vitamiinin riittävää saantia sekä ihosta että ravinnosta kuvataan seerumin D-vitamiinin eli 25(OH)D:n pitoisuudella. Yli 50 nmol/l – pitoisuutta pidetään terveyden kannalta riittävänä. Normaalisti ulkona kesäkuukausina aikaansa viettävät ihmiset tarvitsevat tutkimusten mukaan talvella D-vitamiinia noin 10 µg/vrk ravinnosta tai ravintolisistä, jotta seerumin 25(OH)D-pitoisuus olisi riittävä. Vanhusten ja hyvin vähän ulkona oleskelevien nuorempienkin olisi hyvä saada jopa 20 µg/vrk tavoiteltavan seerumipitoisuuden saavuttamiseksi.

  • D-vitamiinin suositeltava päivittäinen saanti on siis 10 μg / vuorokausi niin lapsille kuin aikuisille.
  • Kahden viikon ikäisestä 2-vuotiaaksi saakka lapsille suositellaan D-vitamiinivalmisteen ympärivuotista käyttöä 10 μg / vuorokausi. 
  • 2-18-vuotiaille suositellaan D-vitamiinivalmisteen ympärivuotista käyttöä 7,5 μg / vuorokausi.
  • Raskaana oleville ja imettäville naisille suositellaan D-vitamiinilisää 10 μg / vuorokausi ympäri vuoden.
  • D-vitamiinivalmisteen käyttöä suositellaan myös heille, jotka eivät käytä säännöllisesti D-vitamiinilla täydennettyjä tuotteita tai kalaa.

Lue lisää D-vitamiinivalmisteiden saantisuosituksista

Lue VRN:n D-vitamiiniraportti vuodelta 2010 (pdf)