Uudet lapsiperheiden ruokasuositukset kannustavat perheitä syömään yhdessä

22.1.2016

Lapsiperheiden uusissa Syödään yhdessä -ruokasuosituksissa korostetaan ruokakasvatusta, lapsen syömään oppimisen tukemista ja perheen yhteisten ruokahetkien tärkeyttä. Suositukset kattavat perheen ruokailun raskauden suunnittelusta aina lapsen varhaiseen aikuisuuteen saakka. Kansalliset suositukset on laatinut Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) pääjohtajan asettama asiantuntijatyöryhmä. Valtion ravitsemusneuvottelukunta on hyväksynyt suositukset ja ne julkaistaan yhdessä Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) kanssa.

Muutoksia aikaisempaan on muun muassa foolihapposuosituksessa ja imeväisikäisten kiinteiden ruokien aloitusajassa. Foolihappolisää suositellaan jo raskautta suunniteltaessa. Täysimetyksen ohessa lasta voi totuttaa kiinteisiin ruokiin jo 4-6 kuukauden ikäisestä kuitenkin imetystä jatkaen. Uutuutena suosituksista löytyvät lautasmallit monikulttuuriseen ruokapöytään ja vegaaneille. Suosituksia varten Elintarviketurvallisuusvirasto Evira on koonnut yhteen elintarvikkeiden turvallisen käytön ohjeet.

Lapsiperheiden ruokasuositukset on ensisijaisesti tarkoitettu tietolähteeksi kaikille niille ammattiryhmille, joiden tehtäviin kuuluvat perheiden ja lasten ravitsemusneuvonta tai ruokapalvelu, mutta yhtä hyvin niistä hyötyvät myös lastensa ravitsemuksesta kiinnostuneet perheet. 

Terveyttä edistävä syöminen

Kasvun, kehityksen ja terveyden kannalta riittävä ravintoaineiden saanti turvataan, kun ruoka on monipuolista, vaihtelevaa ja sisältää paljon kasviksia. Kasvisten käyttöä koko perheen ruokavaliossa halutaan edistää. Jo yksikin kasvisannos päivässä tuo terveyshyötyjä, vähentää ympäristön kuormitusta ja säästää rahaa.

Koko perheelle sopii sama ruoka. Yhdessä ruokailu ja säännöllinen syöminen tuottavat ruokailoa ja edistävät koko perheen hyvinvointia.  Kukin perheenjäsen syö oman energiantarpeensa mukaisesti: lasten ja aikuisten lautasmallit havainnollistavat annoskokojen eroja. Monipuolinen, vaihteleva ja kohtuullinen ruokavalio on myös paras keino välttyä elintarvikkeiden mahdollisesti sisältämien haitallisten aineiden vaikutuksilta. Vain joistakin elintarvikkeista tarvitaan erityisohjeita lapsille sekä raskaana oleville ja imettäville.

Foolihappolisää jo raskautta suunnitteleville

Raskaana olevien ja imettävien naisten foolihapon saantisuositus on 500 mikrogrammaa vuorokaudessa. Suomalaisten naisten keskimääräinen saanti ruoasta on noin puolet suosituksesta. Siksi kaikille raskautta suunnitteleville ja raskaana oleville alkuraskauden aikana suositellaan foolihappovalmistetta 400 mikrogrammaa vuorokaudessa hermostoputken sulkeutumishäiriön ehkäisemiseksi. Ravinnossa hyviä foolihapon lähteitä ovat täysjyvävilja, tummanvihreät kasvikset, palkokasvit, marjat, hedelmät ja maitovalmisteet.

Kiinteät ruoat aloitetaan pieninä maisteluannoksina

Täysimetystä suositellaan 4-6 kuukauden ikään asti. Imetyksen ohella voidaan aloittaa kiinteiden ruokien antaminen pieninä maisteluannoksina. Maisteluannosten ei ole tarkoitus syrjäyttää imetystä. Ne edistävät yhdessä rintamaidon kanssa lapsen suoliston ja puolustusjärjestelmän kehittymistä ja sietokykyä uusille ruoka-aineille.  

Työryhmä on kuullut ja konsultoinut lukuisia asiantuntijoita useista erityiskysymyksistä, mm. raskausaika ja foolihapposuositus, imetys ja kiinteiden ruokien aloitus, lasten ruoka-allergiat ja rautatilanne, ruoan turvallisuus ja urheilevan lapsen ravitsemus. Tekstiluonnos oli myös julkisesti kommentoitavana THL:n verkkosivuilla. Luonnoksesta saatiin 110 kommenttia.  Valtion ravitsemusneuvottelukunta käsitteli kommentit ennen suositusten hyväksymistä.  

Syödään yhdessä -ruokasuositukset lapsiperheille korvaa sosiaali- ja terveysministeriön vuonna 2004 antaman Lapsi, perhe ja ruoka -kirjan suositukset. Työn ovat rahoittaneet Terveyden ja hyvinvoinnin laitos ja sosiaali- ja terveysministeriö.

 Lähde:   Syödään yhdessä -ruokasuositukset lapsiperheille

Aihealueet: