Liha, lihavalmisteet ja kananmuna

Liha, lihavalmisteet ja kananmuna

Terveyttä edistävä syöminen ja ruokavalio perustuu pääsääntöisesti kasvikunnan tuotteisiin eli täysjyväviljaan, kasviksiin, marjoihin ja hedelmiin. Lisäksi se sisältää kalaa, kasviöljyjä ja muita pehmeän rasvan lähteitä, kuten pähkinöitä ja siemeniä. Monipuoliseen kokonaisuuteen mahtuu kohtuullisesti siipikarjaa ja jonkin verran punaista lihaa. Näin koostetussa ruokavaliossa on runsaasti vitamiineja, kivennäisaineita, kuitua ja sopivassa suhteessa hyvälaatuisia hiilihydraatteja, proteiineja ja rasvoja.

Valitse vähärasvaisia ja vähäsuolaisia lihatuotteita

 Punaisessa lihassa on erityisen runsaasti hyvin imeytyvää rautaa. Liha on myös tärkeä seleenin lähde. Punaista lihaa valitessa (naudan-, lampaan- ja sianliha) olisi hyvä suosia mahdollisimman vähärasvaisia lihatuotteita.

Lihavalmisteet (kuten erilaiset leikkeleet, makkarat ja pekoni) sisältävät useimmiten rasvan lisäksi runsaasi suolaa, joten terveyden kannata olisi tärkeää suosia mahdollisimman vähärasvaisia ja vähäsuolaisia lihavalmisteita.

Punaista lihaa ja  lihavalmisteita tulisi syödä korkeintaan 500 g (kypsäpaino) viikossa, ja punaisen lihan sijaan olisi suositeltavaa valita siipikarjan lihaa ruokalautaselle. Nahaton siipikarja – broileri ja kalkkuna – ovat vähärasvaisia, ja myös niiden rasvan laatu on parempi kuin naudan tai lampaan lihan.

Kananmuna sopii osaksi monipuolista ruokavaliota

Kananmuna sisältää monia ravintoaineita ja se on hyvä proteiinin lähde. Kananmunan keltuainen sisältää kuitenkin runsaasti kolesterolia ja perinnöllisistä tekijöistä johtuen osalla suomalaisista ravinnon kolesteroli imeytyy tehokkaammin kuin muilla länsimaalaisissa. Tämän vuoksi kananmunia suositellaan käytettäväksi 2-3 kappaletta viikossa erityisesti silloin, kun veren kolesteroli on kohonnut tai suvussa esiintyy korkeaa kolesterolia.