Energiajuomien piristävät yhdisteet

Kofeiini

Kofeiinia esiintyy yli 60 kasvin lehdissä, siemenissä tai hedelmissä. Näistä tunnetuimpia ovat kahvi, tee, kaakaopavut, kola ja guarana. Kemialliselta nimeltään kofeiini on 1,3,7-trimetyyliksantiini.

Kofeiinia nautitaan kahvin ja kolajuomien muodossa sen piristävän vaikutuksen takia. Piristävä vaikutus kestää muutaman tunnin kofeiinin määrästä ja henkilön aineenvaihdunnasta riippuen. Kofeiinin vaikutus on hyvin yksilöllistä. Kofeiiniherkille ihmisille, raskaana oleville naisille ja lapsille kofeiini saattaa aiheuttaa jo pieninä annoksina sydämentykytystä ja vapinaa.

Alla olevassa kuvassa kerrotaan kofeiinin keskimääräinen määrä pakkausta tai annosta kohti kola- ja energiajuomissa, kahvissa, teessä ja suklaassa. Kahvissa pitoisuudet vaihtelevat kahvilaadun, paahdon asteen, vahvuuden ja juomatyypin mukaan.

Kofeiinin haittavaikutuksia on etenkin sen riippuvuutta aiheuttava vaikutus. Esimerkiksi henkilölle, joka on tottunut juomaan kahvia noin viisi kuppia päivässä eli saamaan kofeiinia 450-700 mg/vrk, voi kahvinjuonnin äkillinen vähentäminen aiheuttaa väsymyksen tunnetta tai päänsärkyä. Muita kofeiinin liikasaantiin liittyviä sivuvaikutuksia ovat sydämentykytys, rytmihäiriö, hermostuneisuus, levottomuus, ärtyneisyys, vatsavaivat ja stressinsietokyvyn laskeminen. Kofeiiniherkät henkilöt voivat saada oireita pienilläkin annoksilla.

Saantisuositusta kofeiinille ei ole asetettu, koska kofeiini ei ole välttämätön ravintoaine. Myrkyllinen annos kofeiinia on useimmille henkilöille noin 20 mg/kg eli 70 kg henkilölle 1400 mg. Tämä vastaa noin 22 kupillista kahvia tai esimerkiksi 13,2 – 17,5 tölkillistä energiajuomaa.

Euroopan elintarviketurvallisuusvirasto EFSA on tehnyt kofeiinista uuden turvallisuusarvion vuonna 2015. Sen mukaan:

  • terveellä aikuisväestöllä kofeiinin kerta-annoksiin 200 mg:aan saakka (noin 3 mg/painokilo) tai vuorokausiannoksiin 400 mg:aan saakka (5,7 mg/painokilo) ei liity turvallisuushuolia (huomioiden kaikki kofeiinin lähteet yhteensä)
  • aikuisilla 200 mg kofeiinia nautittuna alle kaksi tuntia ennen intensiivistä liikuntasuoritusta normaaleissa olosuhteissa on turvallista.
  • yksittäiset 100 mg:n kerta-annokset (noin 1,4 mg/painokilo) etenkin nautittuna lähellä nukkumaanmenoaikaa voivat vaikuttaa unen pituuteen ja unirytmiin
  • raskauden ja imetyksen aikana kofeiinin nauttimiseen kaikista lähteistä 200 mg:aan saakka ei liity turvallisuushuolia sikiön tai rintaruokitun lapsen kannalta 
  • lasten ja nuorten kofeiinin turvallisesta saannista ei ole riittävästi tietoa, jotta heille voitaisiin antaa turvallisen saannin raja-arvoja. EFSAn asiantuntija-arvion mukaan lapsille voidaan kuitenkin soveltaa aikuisten painokilokohtaisesta määrästä johdettuja turvallisen saannin arvoja. Siten raja-arvoksi lapsilla voidaan asettaa korkeintaan 3 mg kofeiinia /painokilo/vuorokausi.

Tauriini

Tauriini on pienimolekyylinen aminohappo, jota muodostuu elimistössä metioniini- ja kysteiiniaminohappojen aineenvaihdunnan lopputuotteena. Tauriinia on paljon lihassa, kalassa ja äyriäisissä. Kasveissa sitä ei juuri esiinny, poikkeuksena eräät pavut ja pähkinät. Tauriinia on myös sienissä. Lisäksi elimistö syntetisoi tauriinia itse jonkin verran.

Tauriinia on runsaasti aivoissa, jossa sen oletetaan toimivan välittäjäaineena. Keskushermostovaikutuksista tiedetään, että tauriini estää kouristuksia ja vaikuttaa hormonien eritykseen, kivuntuntoon sekä elimistön lämmönsäätelyyn. Tauriinia esiintyy aivojen lisäksi silmän verkkokalvossa, sydän- ja luustolihaskudoksessa sekä sapessa, jossa se osallistuu sappihappojen muodostukseen. Tauriinia erittyy myös äidinmaitoon, minkä vuoksi sitä lisätään äidinmaidonkorvikkeisiin.

Tauriinille ei ole annettu saantisuosituksia ravinnosta. Sen keskimääräinen saanti ravinnosta on noin 100 mg/vrk. Energiajuomien tauriinipitoisuus vaihtelee 250-4000 mg/l. EFSAn elintarvikkeiden lisäaineita ja elintarvikkeisiin lisättäviä ravintoaineita käsittelevä lautakunta toteaa 15.1.2009 antamassaan lausunnossa, että tauriinin runsaastakaan nauttimisesta ei pitäisi olla haittaa. Uudet tiedot vahvistivat tauriinin suurimmaksi vuorokautiseksi määräksi, jolla ei ole havaittavia haittavaikutuksia, 1 000 mg kehon painokiloa kohden eli 60 kg:n painoisella henkilöllä 60 g. Tämän määrän tauriinia voi saada noin 15 litrasta energiajuomaa.

Guarana

Guaranakasvi on Brasiliasta peräisin oleva kasvi, jota alkuperäiskansat ovat käyttäneet luonnonlääkkeenä vuosituhansien ajan. Kasviin liitetään paljon positiivisia vaikutuksia, kuten suorituksen parantuminen, rasvanpoltto, sairauksien ehkäisy, aivotoiminnan virkistyminen sekä potenssin kohottaminen.

Guaranan lyhytaikaiset vaikutukset perustuvat tavallisesti kasvin korkeaan kofeiini- ja tanniinipitoisuuteen. Guaranauute sisältää 3,5-5 % kofeiinia. Muiden ainesosien vaikutuksesta ei ole saatu varmuutta. Guaranapitoisten tuotteiden vaikutus ei eroa muista kofeiinipitoisista tuotteista. Guaranaan liitetyistä muista vaikutuksista ei ole saatu tieteellistä näyttöä.

Guaranaan liittyvät sivuvaikutukset ovat samat kuin muilla kofeiinipitoisilla tuotteilla.

Glukuronolaktoni

Delta-glukurono-gamma-laktonia eli glukuronolaktonia muodostuu elimistössä glukoosista. Elimistössä glukuronolaktonia tarvitaan mm. sidekudosten muodostamisessa. Sen esiastetta glukuronihappoa esiintyy kasveissa, etenkin kasvikumeissa.

Ravinnosta glukuronolaktonia saadaan 1,2-2,3 mg/vrk. Energiajuomista glukuronolaktonia voi saada monisatakertaisesti ravintoon nähden, sillä juomien glukuronolaktonipitoisuus vaihtelee 2000-2400 mg/l. EFSAn 15.1.2009 antaman lausunnon mukaan glukuronilaktonin runsaasta nauttimisesta ei pitäisi olla haittaa. Uudet tutkimukset osoittavat glukuronolaktonin suurimmaksi haitattomaksi vuorokausimääräksi 1 000 mg kehon painokiloa kohden eli 60 kg:n painoisella henkilöllä 60 g. Tämän määrän glukuronolaktonia voi saada noin 25 litrasta energiajuomaa.

 

 

LISÄÄ AIHEESTA PALVELUSSAMME

Kofeiinin määrä juomissa ja suklaassa Tulostettavan pdf:n saa klikkaamalla kuvaa.

 

 

Lisää aiheesta muualla verkossa