Tehoavatko poppakonstit? Opi lukemaan väitteitä

Juhlakauden jälkeen laihduttaminen ja kuntoilu ovat suosittuja. Tuloksia toivotaan nopeasti ja painonpudotusta halutaan vauhdittaa. Mainoksissa luvataan pikaista laihtumista. Totta vai ei?

Viranomaisten ei ole käytännössä aina mahdollista puuttua kaikkiin markkinoilla oleviin valmisteisiin tai niiden markkinointiin. Vastuullista yritystä ei voida tunnistaa ja joskus tuotteen valmistaja kätkeytyy postilokeron taakse tai yritys toimii Euroopan ulkopuolelta.

Kriittinen on syytä olla, kun tuotteista niiden mainoksissa tai pakkausmerkinnöissä luvattu vaikutus kuulostaa liian hyvältä ollakseen totta. Usein tällaisia lupauksia annetaan laihdutustuotteiden markkinoinnissa, joissa luvataan nopeita tuloksia laihdutuksen nopeudessa tai määrässä ilman, että elintapoja pitäisi muuttaa.

Esimerkiksi: ”painosi putoaa ensimmäisen 72 tunnin sisällä vähintään 3 kiloa” tai ”painosi laskee, vaikka syöt ja liikut kuin ennenkin”. Painon muutoksiin vaikuttavat ennen kaikkea elintavat, kuten ruoka- ja liikuntatottumukset. Tämän vuoksi yksittäinen tuote ei voi yksinään vaikuttaa laihtumisnopeuteen tai -määrään. Siihen viittaavat väitteet ovat humpuukia ja lainsäädännössä kiellettyjä.

Kuluttajan kannattaa vaatia ostotilanteessa tuotteen koostumuksesta tarkat tiedot myös silloin, kun tilaa tuotteita postimyynnin tai internetin kautta.

Internetin kautta tuotteita tilatessa kannattaa varmistaa, että yritys on todellinen ja esimerkiksi ilmoittaa avoimesti oikeat yhteystietonsa. Mikäli kuluttaja tuntee tulleensa petetyksi tai havaitsee humpuukiksi katsottavaa markkinointia, hän voi ilmoittaa siitä oman kunnan elintarvikevalvontaviranomaiselle tai kuluttajaneuvojalle. Kuntien yhteystiedot löytyvät täältä.

Vai kokeillako yksinkertaisesti kunnon ruokaa ja liikunnan lisäämistä?

Poppakonstien sijaan järkevin tapa laskea painoa on syödä monipuolista ruokaa ja harrastaa liikuntaa niin, että energian saanti on pienempää kuin kulutus. Käytännössä tarvitaan sekä entistä vähemmän ruokaa että enemmän liikkumista.

Hyviä vinkkejä sopiviin ruoka- ja juomavalintoihin


Lisää aiheesta palvelussamme

Lisää aiheesta muualla