Mer information om drycker

Vatten

I Finland är kranvatten den bästa drycken för att tillfredsställa ditt vätskebehov och släcka törsten. Buteljerade vatten och på annat sätt förpackade vatten och mineralvatten kan användas om de inte innehåller socker och/eller syror som är skadliga för dina tänder.

Flytande mjölkprodukter

Mjölkprodukterna är viktiga källor till kalcium och vissa andra mineralämnen samt B-vitamin. Till flera flytande mjölkprodukter tillsätts också D-vitamin. Det lönar sig att dricka cirka 5 dl fettfri mjölk eller mjölk eller surmjölk som innehåller 1 % fett som måltids- eller mellanmålsdryck. Till denna mängd räknas också icke-smaksatt yoghurt med låg sockerhalt. Av feta, flytande mjölkprodukter samlas rikligt med härdat, mättat fett i din kost, så använd gärna inte dessa varje dag.

Smaksatta mjölk- och yoghurtdrycker samt ris-, soja- och havredrycker innehåller ofta rikligt med socker. Använd alltså dessa endast slumpmässigt. Kom också ihåg att chokladdrycker som är populära bland barn innehåller rikligt med socker.

Drick regelbundet

Det är bra att hålla en regelbunden daglig rytm i drickandet precis som i ätandet. Om du använder drycker som innehåller socker och/eller syror är det bäst att inta dem i samband med måltider. Då dricks de inte för ofta. Dessutom minskar maten syrornas skadliga inverkan. Tänk också på att hålla storleken på dosen skälig. Drick vatten och kaffe och te utan socker mellan måltider och mellanmål.

Det är bra att se till att särskilt äldre personer dricker tillräckligt dagligen. Det är lättast att öka intaget av vätska, energi och näringsämnen hos äldre personer som äter litet genom att öka intaget av drycker som innehåller energi och näringsämnen. Sådana drycker är flytande mjölkprodukter, milkshaker och juicer. Vissa äldre personer gillar inte dryckerna som sådana. I sådana fall kan vätskan intas i form av t.ex. saftsoppor, vällingar, sopprätter och andra maträtter som innehåller rikliga mängder vätska.

Kaffe och te

Kaffe och te kan användas dagligen. Bryggkaffe rekommenderas över kokkaffe. Tillsatt socker, fet mjölk eller grädde ökar dryckens energimängd. Därför rekommenderas inte användning av dessa i kaffe och te. Smaksatta kaffe- och tedrycker bör också användas endast slumpmässigt.

Människor som är känsliga för koffein bör begränsa kaffedrickandet. Gravida kvinnor bör inte dricka mer än tre koppar kaffe dagligen. För barn under 15 år rekommenderas inte alls kaffe och te.

Med te avses också olika örtteslag som kan köpas i vanliga matbutiker. Örtdrycker som säljs i naturproduktsbutiker kan innehålla kraftigt verksamma ämnen – var försiktig med dessa. Dessa passar inte för gravida och ammande kvinnor eller småbarn.

Juice och nektar

Juice (100 % juice) och nektar kan intas i samband med måltider högst 2 dl per dag, men de ersätter inte frukter. Eftersom juice innehåller naturligt socker och syror och nektar innehåller också ofta tillsatt socker, rekommenderas dessa inte som törstsläckare. Det lönar sig att späda ut juice och nektar med vatten.

Sockerhaltiga läskedrycker, juicer och saftdrycker

Läskedrycker, juicer och saftdrycker som innehåller tillsatt socker hör inte till daglig, hälsosam kost. De innehåller riligt med energi, syror och koladrycker innehåller också koffein, men knappt eller inte alls nödvändiga näringsämnen.

Sockerfria lightdrycker

Läske- och saftdrycker som inte innehåller energi dvs. lightdrycker rekommenderas över drycker som innehåller energi. Nästan alla sådana innehåller dock syror som är skadliga för tänderna och därför är det bra att endast använda dessa i samband med måltider. Lightdrycker innehåller inte nästan alls mer tillsatser som drycker som innehåller socker.

Koladrycker innehåller koffein. Därför rekommenderas de inte för personer som är känsliga för koffein, gravida och barn under 15 år.

Energi-, sport- och må bra-drycker

Energi-, sport- och må bra-drycker avviker inte särskilt mycket från motsvarande sockerhaltiga eller sockerfria läskedrycker. De lämpar sig inte som törstsläckare. Energidrycker rekommenderas inte för personer som är känsliga för koffein, gravida eller barn under 15 år på grund av att de innehåller koffein. En burk (0,3 l) energidryck innehåller samma mängd koffein som en kopp kaffe. Sportdrycker kan vara till nytta endast under långvariga idrottsprestationer och/eller efter sådana.

Läs mer om energidrycker: https://www.evira.fi/elintarvikkeet/tietoa-elintarvikkeista/elintarvikeryhmat/energiajuomat/

Alkoholdrycker

Använd alkoholdrycker med måtta. Om du dricker alkohol, är det dagliga högsta intaget för kvinnor 1 dos (cirka 12 g etanol) och för män 2 doser (cirka 24 g etanol). En dos alkohol motsvarar en liten flaska mellanöl, 12 cl svagt vin eller 4 cl starksprit. Se efter hur mycket du häller i glaset. Omätta blir doserna lätt större än rekommenderat. Alkoholdrycker innehåller rikligt med energi. Sockret och syrorna som vin, cider och long drink-drycker innehåller är också skadliga för tänderna.

Alkohol rekommenderas inte alls för gravida och ammande kvinnor eller barn och ungdomar.

Alkohol är särskilt skadligt för äldre personer. Eftersom vätskehalten i kroppen minskar och ämnesomsättningen blir långsammare då man bli äldre, stärks också alkoholens inverkan i kroppen. Äldre personer borde inte dricka mer än en dos alkohol om dagen och intaget per vecka borde inte överstiga sju doser. Intaget per gång borde inte överstiga tre doser.