Vegankost

En fullvärdig måltid kan sammanställas på flera olika sätt. Måltiden kan innehålla kött och fisk, men lika bra kan det vara en lakto-vegetarian måltid som kan sammanställas enligt den vanliga tallriksmodellen. Den nya publikationen Tillsammans kring matbordet -kostrekommendationer till barnfamiljer innehåller också en tallriksmodell för veganer. Tallriksmodellen består av tre grupper: ett rotsaks-, potatis- eller spannmålstillbehör, färska och tillredda grönsaker samt en källa till växtprotein. Varje grupp utgör en tredjedel av tallriken. Genom att förändra måltidsdelarna jämfört med den grundläggande tallriksmodellen säkerställer man att måltiden innehåller tillräckligt med energi och protein.

  • En mångsidig vegankost innehåller spannmålsprodukter, grönsaker, rotsaker, baljväxter, nötter, frön, frukt, bär och vegetabiliska fetter samt en matdryck som ersätter mjölk.
  • Av tallriken för en vegan består en tredjedel av proteinhaltiga produkter från växtriket, till exempel fullkornsspannmål och baljväxter, såsom bönor, ärter eller soja i olika former. En annan tredjedel av tallriken består av andra grönsaker, av vilka en del kan vara tillredda och en del råa. Den sista tredjedelen är ett kolhydrattillbehör, till exempel pasta eller spannmålstillbehör, såsom korn.
  • För att intaget av essentiella fettsyror (linol- och alfalinolensyra) ska bli tillräckligt, är det viktigt att dagligen använda rybsolja och ett växtoljebaserat bredbart fett.
  • Nötter och frön bidrar också med essentiella fettsyror i kosten.
  • En omsorgsfullt komponerad vegankost lämpar sig också för gravida och ammande kvinnor, barn och unga.
  • En vuxen vegan behöver 5–6 fullvärdiga måltider per dag för att intaget av energi, protein och annan näring ska säkras.
  • Intaget av vitamin D kan vid behov säkerställas genom att använda ett D-vitaminpreparat särskilt under graviditet och amning. Till barn kan ett D-vitaminpreparat ges enligt rekommendationerna från och med 2 veckors ålder 10 μg/dygn och i åldern 2–18 år 7,5 μg/dygn.
  • Det lönar sig också att komplettera vegankosten med kosttillskott som innehåller B12-vitamin och jod.
  • I en specialkost begränsas användning av ett eller flera näringsämnen av hälsoskäl. Specialkost är en del av behandlingen av en sjukdom och dess syfte är att stödja individens hälsa som helhet.

 

Läs mer: Tillsammans kring matbordet - kostrekommendationer till barnfamiljet (pdf)