Hjälp och tips om Eviranet

Här finner du hjälp och tips om Eviranet dvs. de vanligaste frågorna med svar.

Jag kan inte logga in i Eviranet. Varför? Vad göra?

Ditt lösenord kan vara föråldrat.

  • Lösenordet till åtkomstkontrollen med vilket du också loggar in bl.a. i Eviranet måste bytas ut med 90 dygns intervall. Om saken kommer ingen separat påminnelse.
  • Du kan ändra lösenordet i Åtkomstkontrollen på https://paha.mmmtike.fi/ via länken "Beställ nytt lösenord" till vänster på startsidan.
  • Du kan också förnya lösenordet direkt på Eviranets inloggningssida
    Du kommer till inloggningssidan genom att klicka på den lilafärgade balken ”Koderna till landsbygdsförvaltningens datasystem” på sidan https://eviranet.evira.fi. Den vägen kommer du till inloggningssidan, där du väljer ”Ändra ditt lösenord”.

Du har kanske ingen användarrätt till Eviranet. Se vad du ska göra i punkten ”Var kan jag kontrollera om jag har giltig användarrätt till Eviranet?”

Hur kan jag ändra mitt lösenord?
Se punkten ”Jag kan inte logga in i Eviranet. Vad göra?".

Var kan jag kontrollera om jag har giltig användarrätt till Eviranet?
Logga in i Åtkomstkontrollapplikationen på https://paha.mmmtike.fi/. I punkten "Mina uppgifter" ser du vilka användarrättigheter du har till landsbygdsförvaltningens datasystem som Eviranet också är en del av.

Om du glömt ditt användarnamn till Åtkomstkontrollen kan du kontakta Eviranets användarstöd: Eviranet[at]evira.fi.

  •  Vi kontrollerar dina uppgifter och om dina användarrättigheter är i ordning får du din identifikation till din e-postadress.
  • Om dina användarrättigheter inte är i kraft, eller du är berättigad till användarrätt, men ännu inte har några användaridentifikationer, berättar vi vad du ska göra.

Om du glömt lösenordet till Åtkomstkontrollen eller tappat bort din nyckelkodslista, men minns användaridentifikationen, kan du beställa nya via snabblänkarna till vänster på Åtkomstkontrollens startsida.

Hur får jag användarrättigheter till Eviranet?
Användarrättigheter till Eviranet fås elektroniskt via Åtkomstkontrollapplikationen https://paha.mmmtike.fi/.

Applikationen Oiva fungerar inte eller så har jag något att fråga om den. Vad göra?
Kontakta direkt Oiva-applikationens användarstöd: kuti[at]evira.fi

Åtkomstapplikationen fungerar inte eller så kan jag inte använda den. Vad göra?
Videor med anvisningar om hur Åtkomstkontrollen används (olika ämnen) finner du här.

Om Åtkomstkontrollen inte fungerar, kontaktar du Åtkomstkontrollapplikationens användarstöd: paasynhallinta[at]evira.fi

Jag kan inte använda Eviranet på ett effektivt sätt. Vad göra?
I bruksanvisningen finner du grundläggande information. Inloggad i Eviranet finner du den via länken "Anvisningar" upptill på varje sida.

Inloggad i Eviranet finner du också fler anvisningar i punkten Gemensamma > Eviranet.

Det lönar sig att delta i skolningarna. Skolningarna arrangeras i regel via Lync så man kan också delta på platser utanför huvudstadsregionen och så spara tid.

Eviranets användarstöd arrangerar vid behov skolningar även inriktat. Du kan bilda en grupp ur din egen organisation - och till exempel ur en systerorganisation – och sända en skolningsbegäran till adressen Eviranet[at]evira.fi. Användarstödet kontaktar dig.

Jag behöver brådskande Eviranet-hjälp. Vem kan hjälpa?
Eviranets användarstöd står i regel till tjänst vardagar klockan 9 – 15.

  • Då du är i behov av brådskande hjälp ringer du upp användarstödet på numret +358 401 260 980, även andra tider (vardagar). Om vi inte genast har möjlighet att svara, lämnar du ett meddelande så ringer vi upp dig så fort som möjligt.
  • I icke brådskande frågor hoppas vi att du sänder oss e-post: eviranet@evira.fi.