Katso mitä juot – pakkausmerkinnät paljastavat

3.7.2009

<p>Janojuomaa kuluu kesällä reilusti, mutta nesteiden nauttiminen päivittäin on yhtä tärkeää kaikkina vuodenaikoina. Suositeltava määrä juomaa päivittäin on litrasta puoleentoista. Parhaiten janon sammuttaa tavallinen vesijohtovesi, mutta juomavaihtoehtoja on tarjolla joka makuun. Pakkausmerkinnöistä on oivaa apua valinnoissa.</p>

Juomilla on väliä. Makeat tai happoja sisältävät juomat eivät ole hyväksi hampaille. Kannattaa myös ottaa huomioon, että mitä pitemmälle jalostetusta juomasta on kysymys, sitä enemmän siinä on mahdollista olla lisäaineita, makeutusaineita ja aromeja. Esimerkiksi appelsiinitäysmehussa ei ole lisäaineita, mutta kevyessä appelsiininmakuisessa juomatiivisteessä on runsaasti niin lisäaineita kuin aromia ja makeutusaineitakin. Tai kivennäisvesi - ei lisäaineita, mutta mansikanmakuisessa kivennäisvesipohjaisessa juomassa on runsaasti lisäaineita ja aromia. Ainesosaluettelo kannattaakin aina tutkia ennen ostopäätöksen tekoa.

Lue varoitusmerkintä ja tutustu käyttöohjeeseen
Elintarvikkeissa, siis myös juomissa, on tarvittaessa oltava varoitusmerkintä tai käyttöohje, jotka ohjaavat tuotteen turvalliseen käyttöön.

Energiajuomissa tulee olla varoitusmerkintä runsaasta kofeiinipitoisuudesta sekä käyttöohje. Energiajuomaa ei suositella lapsille, raskaana oleville tai kofeiiniherkille henkilöille, joille kofeiini saattaa aiheuttaa jo pieninä annoksina ikäviä haittavaikutuksia, kuten ahdistuneisuutta, jännittyneisyyttä ja unihäiriöitä tai vieroitusoireita. Lisäksi käyttöohje kertoo, minkä verran juomaa voi enintään käyttää vuorokaudessa.

Aspartaamilla makeutetuissa tuotteissa taas lukee: ”sisältää fenyylialaniinin lähteen”. Tämä merkintä on tehty erittäin harvinaista aineenvaihduntasairautta, fenyyliketonuriaa (PKU) sairastavia varten.

Juoman nimi ja ainesosaluettelo paljastavat, millaisesta juomasta on kyse. Koska samallakin nimellä voidaan myydä koostumukseltaan erilaisia juomia, on ainesosaluetteloon syytä tutustua. Muistisääntönä voi pitää, että mitä luonnollisempi tuote on, sitä vähemmän siinä on lisättyjä aineita. Pakkausmerkinnöistä on hyvä tarkistaa myös energiamäärä, sokerin määrä ja happojen käyttö, energiajuomien varoitusmerkinnät ja käyttösuositus sekä maitopohjaisten juomien rasvapitoisuus.

Lisää tietoa pakkausmerkinnöistä ja juomista löytyy Tuoreet kasvot, pakkausmerkinnät valokeilassa -kampanjan internetsivuilta.

Lisätietoja:
ylitarkastaja Tytti Itkonen, p. 020 77 24296

Aihealueet: