Tiedote: Elintarvikevirasto varoittaa laittomista nonivalmisteista

6.4.2006

<div>Elintarvikevirasto varoittaa yrittäjiä ottamasta myyntiin lainvastaisia nonituotteita. EU:ssa on toistaiseksi hyväksytty vain nonihedelmän mehun käyttö tietyissä pastöroiduissa hedelmäjuomissa. Kaikkien muiden nonituotteiden markkinoille tuominen on laitonta.</div>

Nonista tehdyt valmisteet vaativat EU:n uuselintarvikeasetuksen edellyttämän turvallisuusarvion ennen kuin ne voivat laillisesti tulla yhteisön markkinoille. Toistaiseksi turvallisuusarvio on tehty vain nonimehulle, jonka sai luvan tulla markkinoille vuonna 2003. Sen jälkeen on useita vastaavia nonimehuja tullut uuselintarvikeasetuksen mukaisesti markkinoille. EU:n on jätetty myös nonijauhetta ja noniteetä koskevat hakemukset, mutta näiden hakemusten käsittely on vielä alkuvaiheessa. Sen lisäksi Euroopan elintarviketurvallisuusviranomainen on tekemässä nonimehun turvallisuudesta uutta arviota.

Suomessa on ollut myynnissä useita laittomia nonivalmisteita, joille ei ole tehty EU:n edellyttämää turvallisuusarvioita. Viime vuoden lopulla markkinoilta löytyi useita erilaisia noniuutteita. Yritykset vetivät kuitenkin uutteensa pois markkinoilta viranomaisten yhteydenottojen jälkeen. Viime kuukausien aikana Elintarvikevirasto on saanut yhteydenottoja, joiden mukaan uusien noniuutteiden ja muiden nonituotteiden verkostomarkkinointia on yritetty käynnistää Suomessa.

Suomesta saattaa löytyä myös pieniä määriä nonikapseleita, jotka ehtivät markkinoille ennen kuin ravintolisien uusilta aineosilta alettiin edellyttää turvallisuusarviota. Nonikapseleiden markkinoille tuloon viranomaiset eivät aikaisemmin puuttuneet, koska kapseleita tuli markkinoille tilanteessa, jossa harmonisoitua ravintolisiä koskevaa lainsäädäntöä ei ollut. Tilanne on nyt EU:ssa selkiytynyt ja nonikapseleita markkinoiville yrityksille on jo kesällä 2005 ilmoitettu, että uusia eriä nonikapseleita ei enää saa tuoda markkinoille ennen kuin tuotteille on tehty turvallisuusarvio. Tulli valvoo, että nonikapseleita ei enää tuoda EU:n ulkopuolta Suomen markkinoille.

Lisätietoja antavat Elintarvikeviraston ylitarkastaja Sirpa Sarlio-Lähteenkorva puh. (09) 393 1543 ja maahantuonnin valvonnan osalta Tullihallituksesta tuoteturvallisuuspäällikkö Katri Hyysalo, puh. 02049 23218.