Tiedote: Trimbia-laihdutuspilleri osoittautui humpuukiksi

23.3.2006

<div>Kuluttajilta on alkukevään aikana tullut useita yhteydenottoja Trimbia-nimisestä laihdutuspilleristä. Elintarvikevirasto tutkitutti Tullilaboratoriossa laihduttajille tarkoitetun ravintolisän koostumuksen.</div>

Tutkimuksissa ei löydetty sellaisia aineita, jotka saattaisivat aiheuttaa luvatun voimakkaan laihduttavan vaikutuksen.

Elintarvikevirasto tutkitutti Tullilaboratoriossa internetin ja postimyynnin kautta myytävän Trimbia-laihdutuspillerin koostumuksen. Trimbia-valmistetta markkinoidaan hyvin räikeillä väitteillä. Markkinointimateriaalissa luvataan esimerkiksi, että muuttamatta ruokailutottumuksia ja lisäämättä liikuntaa voi laihtua kaksi kiloa yhdellä pillerillä. Tuotetta markkinoi tanskalainen Pharmapost-niminen yritys. Yrityksellä ei ole varastoa Suomessa, vaan tuotteet toimitetaan kuluttajille suoraan postitse.

Koska yritys toimii ulkomailla, elintarvikevalvonnan on hyvin vaikea puuttua tuotteen markkinointiin. Myös yrityksen tiedot sekä valmisteen tuotenimi vaihtuu aika ajoin. Elintarvikevirasto on asian tiimoilta ollut yhteydessä tanskalaisiin elintarvikevalvontaviranomaisiin, joilla on paremmat mahdollisuudet puuttua kyseisen tuotteen harhaanjohtavaan ja epäsopivaan markkinointiin.

Tullilaboratorion tutkimustulosten perusteella valmiste sisältää 37 % leivinjauhetta (natriumkarbonaatti), 35 % sorbitolia (makeutusaine), 6 % sitruunahappoa (happamuudensäätöaine) ja 2 % piidioksidia (paakkuuntumisenestoaine). Eli 80 % valmisteen koostumuksesta on tavallisia elintarvikkeissa käytettyjä aineita, joilla ei ole fysiologisia vaikutuksia. 20 % Trimbian koostumuksesta on muita valmistusaineita, kuten pakkausmerkinnöissä mainittua sitruunaa, melonia, pomeranssia, pomeloa, lakritsijuurta ja intialaista garcinia cambogia -hedelmää.

Tuotteen markkinointimateriaalissa mainittua uutta molekyyliä trimbiaa ei löydy mistään kemian alan tietokannoista. Myöskään Tullilaboratorion massaspektrometrisissä tutkimuksissa ei todettu tuntemattomia yhdisteitä, jotka saattaisivat olla trimbia-molekyylejä.

Tutkimustulokset osoittavat, että Trimbia-laihdutuspilleriä markkinoidaan harhaanjohtavasti eikä kyseisellä tuotteella voi olla luvatun kaltaisia laihduttavia vaikutuksia. Nautittava määrä on myös hyvin pieni, joten tuotteella ei voi olla merkittävää vaikutusta elintoimintoihin.

Hyvä ohje on, että jos tuote vaikuttaa liian hyvältä ollakseen totta, kannattaa siihen suhtautua epäluuloisesti. Pakkauksesta tulee aina löytyä suomen- ja ruotsinkieliset pakkausmerkinnät sekä asialliset tiedot tuotetta valmistavasta ja markkinoivasta yrityksestä. Pelkkä postilokero-osoite ei riitä.

Lisätietoja

Ylitarkastaja Sanna Viljakainen, Elintarvikevirasto, puh. (09) 393 1535, sähköposti: etunimi.sukunimi@elintarvikevirasto.fi (elintarvikelainsäädäntö ja valvonta-asiat)

Jaostopäällikkö Esko Niemi, Tullilaboratorio, puh. 020 49 23259, sähköposti etunimi.sukunimi@tulli.fi (laboratoriotutkimukset)